Etik

Idag när jag pluggade till tentan fick jag en uppenbarelse.
Alla tecken pekade på att jag skulle åka och träna.

Handlingen var att jag skulle åka och träna, istället för att plugga etik.

Konsekvenserna av denna handling var både positiva mot mig själv, enligt etisk egoism, och  för samhället, utilitarismen. Så ur ett handlingutiliaristiskt perspektiv gav det fler och bättre konsekvenser av att jag skulle åka och träna istället för att fortsätta plugga etik.
Även dygdetiken pekade åt detta håll. Jag besitter visdom om mig själv, jag vet att jag mår bättre av att åka och träna istället för att stanna hemma. Handlingen är då fattad av en dygdig person och reflekterar dygden hos en dygdig person, vilket gör att handlingen är rätt.
Pliktetiken säger verkligen att det var rätt handling. Vissa handlingar är förbjudna oavsett konsekvenserna."Man bör ej ta självmord", vilket inte kommer att hända om jag utför handlingen. Det är osäkert vad som skulle hända om jag inte gjorde det! Lite överdrivet kanske, men jaja.
Och enligt rättighetsteorin, är handlingen helt rätt. Jag har rätt till minsta möjliga lidande, och denna teori handlar om att vissa grundläggande rättigheter avgör hur vi bör handla. Jag följde min rättighet och drog till gymmet!

HAHA!
Humorn är... som den är... precis som vanligt för mig!
Ha det gött och Här kan man va!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0