Sim-VM

God morgon!
Idag startar sim-VM i Rom och Sverige startar bra.

Förste svensk i vattnet, Sarah Sjöström, på 100m fjärilsim. Det kunde inte starta bättre, nytt svenskt rekord/mästerskapsrekord och bara 15 hundradelar till världsrekordet. Hon var alltså snabbast i försöken men Marleen Veldhuis sparade på krafterna. Sjöström efter loppet "Jag kunde simmat 25 meter till". Men allt kan hända och hon är bara 15 år. Semifinalen går i kväll så det blir att sitta framför teven.

Gabriella Fagundez simmade också 100m fjärilsim men det gick inte så bra, drygt en sekund över sitt personliga rekord. Inget mer att säga om den insatsen, men man sak veta att hennes bästa simsätt är frisim inte fjärilsim.

Näste svensk var Stina Gardell 19år, VM debutt, på 200m medley. Hon satte personligt rekord med ca 2 sekunder och var endast 5 hundradelar från semifinal plats. Väldigt tråkigt för jag tror hon skulle gjort ett bättre lopp i semifinalen och hon skulle få känna på bassängen mer. Men ett bra lopp, tyvärr hade hon inte hundradelarna med sig. 

Om ca 1 timme ska lagkapperna sätta igång. Sverige har ett damlag och ett herrlag.
Damlaget
1. Therese Alshammar
2. Josefin Lillhage
3. Sarah Sjöström
4. Gabriella Fagundez

Herrlaget
1. Stefan Nystrand
2. Lars Frölander
3. Simon Sjödin
4. Petter Stymne

Jag hoppas verkligen att båda lagen kan ta sig till finalerna, damerna har större chans än herrarna. Det skulle vara väldigt skönt för svensk simning ifall de klarar det.

Nu måste jag gå och kolla mera.
Ha det gött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0